1 månad sedan
Annons-ID: 15086471

Henkel söker E-shop and data manager

Snabbfakta

Stad:
Stockholm, Alvik
Omfattning:
Heltid
Typ av uppdrag:
Rekrytering
Startdatum:
Omgående, enligt överrenskomme
Övrigt:
Heltid

Har du ett genuint intresse för digital marknadsföring och är redo för nästa kliv i ett spännande bolag? Ta då chansen att vara med på resan och skapa Henkels digitala framtid! I rollen som E-Shop and data manager på Henkel får du vara med och äga dina projekt och ta stort ansvar för Henkels satsning på deras B2B E-shop för Schwarzkopf Professional. Sök idag och bli en del av ett företag som arbetar med unika varumärken på marknader runt om i världen!

Om tjänsten

Henkels E-shop är en B2B hemsida för Henkels Hair Professional-varumärke Schwarzkopf Professional. Du som E-shop and data manager kommer därför ha en nyckelroll där du ansvarar för E-shopen. Ditt fokus kommer ligga på att leda, utveckla och förbättra e-butiksverksamheten och tillvarata de svenska intressena. Målbilden för denna roll kommer vara att genom denna satsning av e-shop bidra till ökad försäljning och distribution av varumärket Schwarzkopf Professional. Dessutom är målet att få in nya kunder genom plattformen och även på sikt expandera med ytterligare Hair Professional varumärken. Du kommer ha en bred roll där du har kontakt med kollegor och projektgrupp internationellt samt ett nära samarbete med supply chain, marknad och säljkår för att se till att ni uppnår de strategiska målen. Du kommer rapportera direkt till General Manager of Scandinavia. På sikt finns även möjligheten att vara delaktig i att starta fler e-shopar vilket innebär spännande utvecklingsmöjligheter.

Du kommer även att:

  • Planera, genomföra och utveckla Henkels e-shopstrategi baserat på givna globala / regionala strategiska ramar
  • Fokusera på KPI:n såsom distribution och försäljningsandel via denna försäljningskanal men även driva nykundsförsäljning
  • Utveckla och genomföra en aktivitetsplan med lanseringar och kampanjer i linje med planen för Sverige
  • Ansvar för innehåll, incidenthantering och kontoadministration
  • Rapportera och övervaka e-shop, datainformation och kundinsikter
  • Analysera och utveckla e-shopen ur ett kundperspektiv och genom best practice. Sökoptimering och nyhetsbrev är hjälpmedel att nå våra KPI:n
  • Underhåll av lokal produktkatalog och förpackningsbilder (PIM, DAM, CIAM,)
  • Daglig validering av produktsynlighet i e-butiken
  • Hålla dig och säljkåren uppdaterad kring aktiviteter och lanseringar på e-shopen och uppföljning av dessa
  • Se till att säljkåren engagerar sig och använder e-shopen som verktyg genom ett tätt samarbete er emellan

Vi söker dig som

  • Gärna har en universitetsexamen med inriktning på digital kommunikation, ekonomi eller marknadsföring
  • Har erfarenhet från arbete med digital marknadsföring där du arbetat i projekt med flera kontaktytor samt mot e-handelsförsäljning
  • Har stor kompetens inom digital marknadsföring, sociala medier och onlineförsäljning där du följt upp data och analys för en e-butik
  • Har goda kunskaper i Google Analytics, databaser och excel
  • Talar och skriver obehindrat på svenska och engelska då du kommunicerar på båda språken dagligen

Det är meriterande om du har:

  • Du har kunskaper i Google Ads och SEO

Vi lägger stor vikt vid personlig matchning för den här tjänsten. Därför ser vi gärna att du har följande personliga egenskaper:

  • Självgående
  • God samarbetsförmåga
  • Strategisk
  • Affärsmässig

Övrig information

  • Start: Omgående, med hänsyn till uppsägningstid
  • Omfattning: Heltid tillsvidare, 6 månaders provanställning tillämpas
  • Placering: Gustavslundsvägen 151A
  • Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och Henkels önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work.

Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.

Information om företaget

För mer information om företaget se: www.henkel.se

Ansök här