4 dagar sedan
Annons-ID: 15081860

Bank Operations Specialist till svensk storbank

Vill du arbeta på bank och vara med på resan för att bli kundernas självklara val inom värdepappershandel? Vill du arbeta med värdepapper och bidra i att leverera service i världsklass till bankens kunder med utländska värdepappersinnehav? Varmt välkommen med din ansökan, vi arbetar med löpande urval!

Om tjänsten

Bankens avdelning Global Custody Operations söker nu en Bank Operations Specialists till deras kontor i Solna. Till deras team som arbetar med Corporate Actions söker vi på Academic Work nu en kollega med stort intresse för värdepapper och servicen kring dessa. Teamet som består av 11 medarbetare, arbetar med främst med företagshändelser på den globala marknaden.

Bakgrundskontroll

  • För denna process krävs ett utdrag ur belastningsregistret. Blir din ansökan aktuell kommer vi uppmana dig att följa denna länk och trycka på "Till e-tjänst för registerutdrag" ansöka om "Kontroll av egna uppgifter". Öppna inte detta kuvert. Detta öppnar vi i samband med ett erbjudande.
  • Kreditupplysning, genomförs i samband med ett erbjudande.
  • En sekretessbilaga för banken signeras i samband med anställningsavtalet.

Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande.

Arbetsuppgifter

Du kommer tillsammans med teamet arbeta med:

  • Bolagshändelser på den globala marknaden.
  • Information till bankens kunder om förestående bolagshändelser genom att skicka ut information till kunder. Finns intresse att delta i bolagshändelsen hanterar teamet kontakten med depåbanker på andra marknader samt bokar in värdepapper eller pengar på kundernas konton.
  • För att möta kunders och omvärldens förväntan på bankens verksamhet arbetar teamet ständigt med utveckling av processer och arbetssätt och teamet bidrar i arbetet med att utveckla och digitalisera processerna kring bolagshändelserna. Det arbetet är i stort fokus och i det arbetet är du, tillsammans med resten av teamet, en viktig kugge framöver.Du kommer tillsammans med teamet arbeta med:
  • Service angående bankens Global Custody-kunders företagshändelser avseende värdepapper.
  • Notifierar att en bolagshändelse är förestående, skickar ut brev till kunder för att de ska kunna delta i bolagshändelsen och genomför sedan bokningen.
  • Hanterar administrationen tillsammans med kollegor i Solna och Riga.

För att möta kunders och omvärldens förväntan på bankens verksamhet arbetar de ständigt med utveckling av processer och arbetssätt, de bidrar i arbetet med att utveckla och digitalisera processerna kring bolagshändelserna och i det arbetet är du, tillsammans med resten av teamet, en viktig kugge framöver.

Vi söker dig som

  • Eftergymnasial examen inom ekonomi
  • 1 års relevant arbetslivserfarenhet, gärna kopplat till värdepapper. Kunskap kring värdepapper och bolagshändelser är en merit och har du arbetat nära kunder med spara-frågor är det även ett plus
  • God svenska och engelska i tal och skrift då kommunikation sker på båda språken

Som person är du:

  • Noggrann och strukturerad
  • Problemlösande
  • Relationsskapande och kommunikativ

Du drivs av att ge service till kunder och kollegor, du är kommunikativ och motiveras av att arbeta mot uppsatta mål. Du är en prestigelös lagspelare och samarbete är för dig en självklarhet. Struktur, noggrannhet i detaljer och en lösningsorienterad inställning behövs för att vara lyckosam i rollen hos banken. Vi tror också att du är nyfiken på att ständigt lära dig nytt genom att agera med proaktivitet och mod. Du ser förändring som en möjlighet och ser fram emot att vara delaktig i den digitala omställning som de just nu är mitt uppe i.

Ansök här