5 dagar sedan
Annons-ID: 15085502

Arkivarie sökes till vår kund Gävle

Är du en erfaren arkivarie eller som är på jakt efter nya utmaningar kan detta var rätt tjänst för dig. Här får du möjlighet att arbeta som ett verksamhetsnära stöd i en bred och varierad roll. Låter det intressant? Varmt välkommen med din ansökan redan idag då urval sker löpande!

Om tjänsten

Vi söker för kunds räkning en erfaren arkivarie med placering i organisationens stödfunktion. Funktionen är rådgivande, planerande, administrerande och samordnande. Enhetens ansvarsområde omfattar bland annat verksamhetsstyrning, HR, redovisning, ekonomi, lokalfrågor, upphandlingar, diarie- och arkiv samt andra administrativa uppgifter.

Detta är ett konsultuppdrag vilket innebär att du kommer vara anställd av Academic Work, men det finns goda möjligheter att framöver bli direkt anställd av Myndigheten för arbetsmiljökunskap då detta är ett långsiktigt uppdrag. Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande.

Arbetsuppgifter

Du ansvarar för kvalitetskontroll av register och avslut av diarieförda handlingar. Arbetet inkluderar dagliga registratorsuppgifter så som diarieföring, bedömning gällande klassificering, registrering av allmänna handlingar i diariesystemet, postöppning och hantering av e-post samt hantering av inkommande handlingar och arkivläggning.

I dina arbetsuppgifter ingår ansvar för arkivfrågor och du arbetar med uppgifter som till exempel tillsyn av arkivvården, gallringsutredningar, förteckningsarbete, utredningsuppdrag och andra administrativa uppgifter inom området. Du är systemförvaltare för organisationens stödsystem för dokument- och ärendehantering, Public 360, arkivförteckningsprogrammet Visual Arkiv samt för processverktyget VisAlfa. Rollen som systemförvaltare omfattar uppgifter såsom datahantering och registerhållning.

Service och bemötande är en viktig del av arbetet som arkivarie då det ingår i arbetsuppgifterna att ge råd och stöd till medarbetare i frågor som rör dokumenthantering samt vara behjälplig vid förfrågningar om att ta del av allmänna handlingar.

Du förväntas arbeta självständigt men även i nära samarbete med medarbetare för att utveckla organisationens dokumenthantering bland annat genom att arbeta fram rutiner och stöddokument samt att genomföra informationsinsatser utifrån ditt kompetensområde till dina medarbetare.

Vi söker dig som

Vi söker dig som

  • Har examen på lägst kandidatnivå med lämplig ämneskombination där arkiv-/informationsvetenskap ingår.
  • Har god kunskap om lagstiftning och förordningar som reglerar hantering av allmänna handlingar och om lagstiftning kring offentlighet och sekretess.
  • Har goda kunskaper i Officepaketet och uttrycker dig väl i såväl tal som skrift på svenska och engelska.

Vi ser gärna att du har några års erfarenhet från liknande arbetsuppgifter som beskrivs ovan. Det är meriterande för tjänsten om du har erfarenhet av digitalisering, ärendehanteringssystem och arbete med arkivarieuppgifter inom offentlig sektor, arbetslivserfarenhet inom statlig förvaltning är särskilt meriterande.

Det är meriterande om du tidigare har arbetat i olika roller och funktioner i dokument- och ärendehanteringssystemet Public 360, arkivförteckningsprogrammet Visual Arkiv samt processverktyget VisAlfa

Övrig information

  • Start: önskvärt runt början på februari, med rum för flexibilitet.
  • Omfattning: heltid, kontorstider.
  • Placering: Gävle, med viss möjlighet till distansarbete när arbetet så tillåter.

Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och kundens önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work.

Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.

Ansök här